mandag den 5. maj 2014

Spring break 2k14 - Oregon

Så tager jeg mig endelig sammen til at fortælle jer lidt om min fantastiske påskeferie hvor turen gik out of state - helt op til Oregon! Det var en 18 timers køretur over to dage hver vej, men helt sikkert det værd. Det er en af de smukkeste stater, og jeg havde det så sjovt.
   Vi kørte fra Vegas ved frokosttid op gennem Californien - en lang og faktisk pænt kedelig tur gennem den tørre, beige ørken. Vi stoppede på hotel, og kørte videre tidligt næste morgen til Lake Shasta.

Dette smukke sted er Lake Shasta, som vi sejlede over for at komme ind i en drypstensgrotte. Vi var på en 2-timers tour med en super god guide.

Den flotte hule!

Jeg tror dette sted hed 'katedralen' fordi det nærmest var et kuppelloft fra naturens side!

Derefter drog vi til Trees of Mystery, som er en slags park for Redwood træer som kun vokser i det område. Der var helt sindssyge ting som træer der voksede direkte fra grene på et andet træ, og meget mere! Dette er en mega træfigur ved indgangen.

Et træ der naturligt voksede ind til et lille alter - børn er blevet døbt og par gift her, da der er blevet installeret altertavle og et orgel bag i!

Fine træudskæringer!

Vores sidste stop på dagen var denne smukke park ved et lille hus som ikke længere er beboet. Haven var utrolig velholdt og fuld af smukke blomster hvor vi fik taget en masse billeder.

Efter en nat i en yurt (en lille opvarmet telt/hytte med senge) stod vi op og kørte mod søløvehulen på kysten. Men ikke før et lille stop ved denne overdækkede bro, et af Oregons varemærker! Vi måtte have billeder.

Jeg undskylder for dette forfærdelige billede, men håber I får idéen. Søløverne kommer fra Canada og Alaska og svømmer helt ned til Oregon hvor de mødes i hulerne, et par hanner og en maaaasse hunner. De får unger og ja... der er bare en masse søløver i hulen, og det er vildt cool!

Udover den lækre udsigt solgte hulen også den bedste fudge! Jeg kan ikke lide fudge, så det siger en del at jeg faktisk elskede deres variant.
Efter søløvehulen kørte vi til Cape Perpetua. Der var vilde klipper og bølger, og en gang i mellem ramte bølgerne så højt at de sprøjtede ud af huller i klipperne så det lignede gejsere!

Vi så et fint fyrtårn, før vi gik ned på stranden, hvor tidevandet havde bragt en masse havdyr op!

Jeg har aldrig set så smukke søanemoner - de var kæmpestore og sad overalt! Når man rørte dem sugede tentaklerne og anemonen lukkede sig om ens finger :P

Der var også en masse muslingearter. Efter Cape Perpetua kørte vi udmattede mod Dallas hvor min værtsfars forældre bor i et stort smukt hus. Vi faldt i søvn næsten så snart vi ramte puden, hvilket var godt nok eftersom næste dag stod på en laaaaaang vandretur!

Mom, Dad, Laura og jeg vandrede the Trail of Ten Waterfalls. Det er en tur i Silver Falls State Park hvor man kommer forbi 10 meget forskellige vandfald på en 16 kilometers rute. Vi gik både foran, over, under og bagved de mange vandfald - her er det allerførste.

Et af de andre smukke fald. Selvom det tog os næsten 5 timer at komme igennem turen var det virkelig flot. Vi snakkede og udvekslede historier, og inden vi fik set os om var vi tilbage til Betsy, vores bil!

Vi kørte fra parken til Salem, Oregon, som er hovedstaden i staten (dog ikke den største by). Vi stoppede ved the Capital Building, som var utrolig flot! Der var ingen mennesker derinde, men vi så alle billederne på væggene, og så stats-senatet og house of representatives. Det var cool, næsten som et mini Christiansborg.

Senatet!

Efter endnu en nat hos mine værtsbedsteforældre var det tid til at køre mod Portland og hente Avi. Hun havde nemlig brugt første del af påskeferien i New York med sit teaterhold fra skolen, og ankom først hos os onsdag. Dog ingen køretur uden (pink!) morgenmad fra Starbucks.

Efter Avi var hentet smuttede vi en tur i IKEA! Jeg var virkelig glad og oppe at køre over alle de velkendte møbler osv. Desuden havde denne IKEA et svensk marked med påskeskum, Marabou, brunkager og hyldeblomstsaft, som jeg selvfølgelig fik købt ind af <3

Så stod den på et par gode timers køretur mod endnu en storby - Seattle, Washington! Det var ret spontant, men vi valgte altså at tage derop for at opleve byen på 24 timer. Første stop var the Space Needle, et højt tårn der minder meget om the Stratosphere i Las Vegas. Vi kørte heeeeelt op i toppen og nød denne smukke udsigt over byen!

Torsdag var vi forbi verdens 2. mest bakteriefyldte turistattraktion - the Seattle Gum Wall. Folk begyndte at trykke deres tyggegummi på muren for årtier siden, fordi der lå et teater hvor der altid var lang kø. Senere blev det en tradition at sætte tyggegummi på når man kom forbi, hvilket vi selvfølgelig prøvede. Addddd!

Vi nød det smukke havnemarked hvor fisk kastes fra kassen til vægten, blomsterbuketter blev solgt til billige priser, der var mad fra hele verden og en hyggelig stemning i regnen!

Vidste I at den første Starbucks lå i Seattle? Dette er det originale logo fra den gang. Det var en super hyggelig, men meget fyldt café sammenlignet med andre. Baristaerne tog en hel samtale med dig om hvor du er fra, hvad du bedst kan lide på din kaffe mm. så det var ret skægt.

Vi gik helt ned på havnen og så de vilde sæler svømme rundt i vandet. Derefter fandt i et lille forlystelseshus med en food court hvor vi både spiste frokost og kørte i denne søde karussel. Da gik turen mod Fort Stevens hvor vi endnu en gang sov i yurts efter en fantastisk storby-udflugt!

Næste morgen, same song. Hele turen var tidlige morgener, ude hele dagen, køre til et nyt sovested og ankomme udmattede sent om aftenen. Denne fredag morgen var vi ved Cannon Beach hvor denne cool Haystack Rock står. Det ser lidt skørt ud med sådan et lille bjerg midt på en flad strand, haha!

Mindsandten om der ikke også var tide pools der! Nogenlunde de samme dyr, men det var ret fedt at der var rangers nede ved vandet som fortalte og forklarede de mange forskellige dyr. Efter stranden kørte vi til Tillamook ostefabrik og spiste frokost, hvorefter vi udforskede fabrikken. Det var faktisk super hyggeligt at høre historien om landmændene, fabrikkens historie, is osv. Og så gjorde det jo ikke noget at vi fik vaffelis, den bedste i laaaaang tid, efter.

Vi kørte til the Astoria Column, som er en høj søjle doneret til staten. Man går op af 170 trappetrin for at komme til toppen, hvorfra der er den smukkeste udsigt - især med det flotte vejr vi havde!

En masse af højdepunkterne i Oregon's historie er malet rundt om søjlen, men det var svært at læse siden man ikke kunne se så højt op :P

Flot udsigt!

Vi kørte ned på stranden for at se dette seje skibsvrag. Ham gutten der i sin tid crashede blev desværre kun berømt for at smadre båden, men flot var det!

Sister moments i solnedgangen! Vi havde desværre ikke noget sted at sove den aften, da vores tidsplan stadig var lidt i kaos efter 'svipturen' til Seattle, så vi sov i bilen. Lidt skør oplevelse men jeg overlevede!

Endelig kom vi til den sjove del af Portland, centrum! Første stop var Voodoo doughnuts og omgeijfæairmps jeg kan ikke beskrive hvor himmelsk de doughnuts smagte. Det var fuldstændig fantastisk. Der var lang kø ud på gaden for at komme ind i den skøre butik, hvor de ansatte ligner punkere og der sælges alt fra mojito-smag til bacon-donuts!

Jeg nød min choko-oreo-peanut butter doughnut på Stumptown coffee med en kop vildt dårlig kakao. Oh well.

Lidt uden for Portland ligger the Columbia Gorge, hvor en massiv flod har skåret gennem bjergene og skabt det flotteste landskab. Her ses the Vista House som var et lille turistcenter med info om området.

Det regnede, men var stadig super flot! Vi så et af de højeste vandfald i USA, før vi kørte tilbage mod Falls City hvor min værtsfars bror og familie bor. Vi hyggede hele aftenen med værtsonkler og kusiner i den lille by. Der er kun 45 elever i deres high school, hvor min værtsonkel er inspektør, historielærer OG football træner. Hans kone er byens borgmester, så jeg følte mig i meget høj stand da vi var på restaurant og alle gæsterne kendte os.

Den aften sov vi igen hos mine værtsbedsteforældre, og påskemorgen var det tid til at køre hjem igen. Det tog os to dage at lægge de mange kilometer bag os, men hjem kom vi endelig 2. påskedag ved 18-tiden. Jeg havde en uforglemmelig, oplevelsesrig, udmattende og dejlig tur med mange minder og en ny side af familien. Tak for alt, Oregon, jeg håber vi ses igen!